Ο Όρκος του Ιπποκράτη αφορά στην επαγγελματική ηθική των ιατρών της εποχής που έζησε ή έχει πνευματική κατεύθυνση και αξία διαχρονική;

Η αξία του Όρκου του Ιπποκράτη είναι μοναδική, καθώς θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μία «προσευχή», η οποία περιλαμβάνει όλες τις προϋποθέσεις και τις υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις που οφείλει να αναλάβει ένας άνθρωπος προκειμένου, αφενός μεν, να κατανοήσει τον σκοπό και το νόημα της ζωής του, αφετέρου δε, να καταφέρει να προχωρήσει στην επίτευξή του.

 

Ο Όρκος είναι απλά ένα κείμενο που περιέχει κανόνες δεοντολογίας; σε ποιους απευθύνεται;

Ο Όρκος του Ιπποκράτη είναι ένα ιερό κείμενο που κακώς επικράτησε στις μέρες μας να θεωρούμε ότι απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο στους ιατρούς. Απευθύνεται σε οποιονδήποτε άνθρωπο θέλει να προχωρήσει στην εξελικτική του πορεία, σε οποιονδήποτε άνθρωπο επιθυμεί συνειδητά να γίνει καλύτερος και να συμβάλλει στην δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου στον οποίο θα εφαρμόζονται οι Ηθικές Αρετές.

 

Ο Ιπποκράτης ήταν και μύστης και ιερέας, η ιατρική τέχνη είχε γι’ αυτόν θρησκευτικό , θεολογικό χαρακτήρα;

Για την λογική της Αρχαίας Ελλάδας, η ιατρική, καταρχήν θεωρείται τα «τέχνη» και οφείλει να στηρίζεται υποχρεωτικά σε δύο πυλώνες. Ο Ιατρός οφείλει πρωτίστως να είναι Φιλόσοφος και δευτερευόντως Ιερέας.

 

Στην αρχή του Όρκου επικαλείται τον Απόλλωνα, ποια ήταν η απολλώνια ηθική της ιατρικής τέχνης;

Ο Απόλλων θεωρείται ως ο μέγιστος Ιατρός, ψυχής και σωμάτων. Η απόκτηση και εφαρμογή των  12 Ηθικών Αρετών του Αριστοτέλη είναι το διαχρονικό ζητούμενο που μπορεί να οδηγήσει κάθε άνθρωπο στην επίτευξη της περίφημης «τετραπλής υγείας»: Σωματικής, Νοητικής, Ψυχικής και Πνευματικής.

 

Στον Όρκο δεν επικαλείται την Ειλειθυία τη Θεά του τοκετού ούτε την Ήρα, την Άρτεμη, την Αθηνά που βοηθούν και αυτές τις γυναίκες στη γέννηση και την φροντίδα των παιδιών, γιατί υπάρχει αυτή η παράλειψη;

Διότι η Φιλοσοφική σκέψη διέπεται πάντοτε από οικονομία σκέψεως αλλά και λέξεων. Ο αρχαίος ελληνικός φιλοσοφικός λόγος είναι πάντοτε όσο πιο σύντομος θα μπορούσε να γίνει και πάντοτε αινιγματώδης και κωδικοποιημένος.

 

Γιατί ο Ιπποκράτης  περιορίζει την μετάδοση της ιατρικής τέχνης στους γιούς του δασκάλου και στους μαθητές που έχουν δεθεί μαζί του με όρκο; Έτσι λειτουργούσε η ιατρική σχολή της Κω; Η διδασκαλία της ιατρικής τέχνης είχε μυητικό χαρακτήρα;

Η άποψη αυτή προέρχεται από τις μέχρι τώρα συμβατικές μεταφράσεις και δεν νομίζω ότι ισχύσει στην πραγματικότητα. Αυτό που προκύπτει από την εσωτερική και φιλοσοφική ανάλυση του Όρκου είναι ότι επιθυμία του Ιπποκράτη είναι η δημιουργία μία νέας γενιάς ανθρώπων, που θα μεγαλώσει και θα γαλουχηθεί «άνευ μισθού και συγγραφής» δηλαδή μέσα σε μία κοινωνία χωρίς χρήματα, αλλά και χωρίς την λογική της ανταπόδοσης, σε όποιο θέμα και αφορά.

 

Λέει ο Ιπποκράτης « δεν θα εγχειρήσω ούτε και άνθρωπο που υποφέρει από πέτρα», ήταν για τον Ιπποκράτη η θεραπεία μια πνευματική διαδικασία αυτογνωσίας;

Η πέτρα αποτελεί την περίπτωση μιας ασθένειας από την οποία ο άνθρωπος μπορεί να θεραπευτεί με τις δικές του δυνάμεις, αρκεί να ακολουθήσει μία ειδική διατροφή και άσκηση. Παρόλο που είναι δύσκολο και επίπονο, μπορεί να αποφύγει την εγχείρηση και αυτό που εννοεί ο Ιπποκράτης είναι ότι αν μπορούμε να καταφέρουμε κάτι με τις δικές μας δυνάμεις, δεν είναι υγιές να ζητάμε βοήθεια από τους άλλους, διότι χάνουμε την δική μας αξία και υποβιβάζουμε τις δυνατότητές μας.

 

Γνωρίζουμε ότι στην αρχαία Ελλάδα η έκτρωση δεν ήταν ηθικά καταδικαστέα πράξη, μόνο οι Πυθαγόρειοι κατέκριναν την έκτρωση, σήμερα μπορούν οι γιατροί να δώσουν αυτό τον όρκο;

Όποιος διαβάσει την φιλοσοφική απόδοση του Όρκου, όπως αποδίδεται στο βιβλίο μου θα διαπιστώσει, η αλήθεια είναι με μεγάλη έκπληξη, ότι ο Ιπποκράτης δεν αναφέρεται ούτε στις εκτρώσεις, ούτε στην ευθανασία, ούτε είναι κατά των εγχειρήσεων όπως πιστεύουμε, τελείως αφελώς, θα έλεγα σήμερα.

 

Είχε η διδασκαλία του Ιπποκράτη πυθαγόρειες επιρροές;

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ολόκληρη η διδασκαλία του Ιπποκράτη στηρίζεται στην διδασκαλία του Πυθαγόρα και αποτελεί την πρακτική της εφαρμογή.

 

 

Στο τέλος του Όρκου αναφέρει « αν παραβώ τον όρκο μου να μου συμβούν τα αντίθετα» γιατί ο όρκος δεν αναφέρει ποια είναι αυτά τα αντίθετα;

Η αρχαία ελληνική γραμματεία αποφεύγει πάντοτε να αναφερθεί σε οτιδήποτε δεν είναι σωστό καλό και αγαθό. Σκεφτείτε το αρχαίο θέατρο όπου ποτέ δεν διαδραματίζεται επάνω στην σκηνή του θεάτρου καμμία σκηνή βίας, παρά μόνο πληροφορούμαστε ένα αποτρόπαιο γεγονός από τους ηθοποιούς της παράστασης.

 

Μπορούμε να ισχυριστούμε σήμερα ότι έχουμε ερμηνεύσει σωστά, ότι έχουμε κατανοήσει και έχουμε εμβαθύνει στις διδαχές του Όρκου του Ιπποκράτη;

Τόσο το κείμενο του Όρκου όσο και ένα πολύ μεγάλο μέρος της αρχαίας ελληνικής γραμματείας είναι δυστυχώς παρερμηνευμένο και παρεξηγημένο, έτσι που σε πολλές περιπτώσεις οι σημερινές μεταφράσεις στις οποίες καταφεύγουμε προκειμένου να μας διαφωτίσουν, να γράφουν τα ακριβώς αντίθετα από το αρχαίο κείμενο. Αυτός ήταν και ο λόγος που με οδήγησε να εκδώσω αυτό το βιβλίο, αλλά ολόκληρο το υπόλοιπο συγγραφικό μου έργο. χαραλαμπιδης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.