Η μόδα μας ενδιαφέρει όλους και αυτό ισχύει και για εκείνους που δεν θυμούνται πότε αγόρασαν τελευταία φορά  καινούργια ρούχα και δηλώνουν ότι δεν τους ενδιαφέρει, γιατί δεν  είναι τυχαίο τι επιλέγουμε να φορέσουμε.

Ο Γιάννης Τσεκλένης, που μου έδωσε συνέντευξη, είναι η ιστορία της ελληνικής μόδας, είναι ένας άνθρωπος σε διαρκή κίνηση δημιουργικότητας η οποία ξεκινά από το ντιζάιν και εκτείνεται μέχρι το αρχιτεκτονικό σχέδιο.

Είναι ένας καλλιτέχνης του ενδύματος, μεταμορφώνει το συνηθισμένο σε εντυπωσιακό, βλέπει την δυνητική ομορφιά σε ότι ασχολείται  είτε είναι ρούχο είτε είναι αρχιτεκτονική μελέτη.

Ποια ανθρώπινη ψυχολογική ανάγκη εκπληρώνει το ένδυμα;

Το ένδυμα εκπληρώνει την ανάγκη για ανανέωση, η μόδα είναι το αρχαιότερο επάγγελμα, είναι  ο πρωτόγονος κυνηγός που σκότωσε το πρώτο σπάνιο ζώο και  κάποιος εκπορνεύτηκε για να το αποκτήσει. Η ανάγκη για ανανέωση ικανοποιείται εύκολα με το ρούχο δεν είναι τόσο πολυδάπανη όπως η αγορά ενός σπιτιού, συμβαίνει με πολύ χαμηλότερο κόστος με την αγορά για παράδειγμα ενός πουκαμίσου.

Τα ρούχα που φοράμε « μιλάνε» για εμάς; τι φανερώνουν;

Σημασία έχει αν τα ρούχα μας φοράνε ή αν τα φοράμε, γιατί όταν αγοράζουμε ρούχα χωρίς να σκεφτόμαστε γινόμαστε κρεμάστρες, δεν είμαστε ο εαυτός μας.

Όταν αγοράζουμε ρούχα μήπως  ουσιαστικά  αγοράζουμε δύναμη εξουσία αυτοενδυνάμωση;

Αγοράζουμε ρούχα για να μιμηθούμε μια ταξική κοινωνική ομάδα, η προβολή των ρούχων γίνονται με αναφορά στα status symbol γι’αυτό και οι σχεδιαστές ρούχων επιδιώκουν τα ρούχα τους να φορεθούν  και από διάσημους.

Πότε και πως συνειδητοποιήσατε την κλίση σας και το ταλέντο σας στη μόδα;

Από μικρός δούλευα στην επιχείρηση του πατέρα μου που εισήγαγε υφάσματα για να τροφοδοτεί την ραπτική, είχα την ικανότητα να επιλέγω σωστά χρώματα και ποιότητες υφασμάτων μέσα από πολλά δείγματα πριν ακόμη τα λανσάρει η υψηλή ραπτική. Ο πατέρας μου επιθυμούσε να συνεχίσω την επιχείρηση διότι είχε διακρίνει την έφεση μου, όμως εγώ είχα επιλέξει τον χώρο του μάρκετινγκ και της διαφήμισης.  βέβαια αυτή η εμπειρική γνώση που απόκτησα δίπλα στον πατέρα μου αργότερα μου χρησίμευσε.

Ποιες ήταν οι πηγές έμπνευσης για τις δημιουργίες σας;

Είμαι ο μοναδικός σχεδιαστής που  με τις θεματικές μου συλλογές έχω δημιουργήσει 30 συλλογές εμπνευσμένες από την τέχνη, από την αρχαία και την λαική ελληνική τέχνη, από τις μικρογραφίες των βυζαντινών χειρογράφων, από τα μακεδονικά μωσαικά, από την Βεργίνα, επίσης εμπνεύστηκα από τους ιμπρεσιονιστές ζωγράφους, τον Ελ Γκρέκο, τον Γαίτη, τον Χένρι Ρουσσώ, επίσης από τη φύση τα έντομα τα πουλιά τα άνθη τα ζώα… και από την ιστορική και πολιτισμική παράδοση της Φοινίκης, της Αφρικής, την Περσική τέχνη, την αρχαία Περσέπολη, την Κίνα. Για την ιδιομορφία της δραστηριότητας μου έχουν συγγραφεί και υποστηριχθεί δύο διδακτορικές διατριβές.

Ήταν για εσάς η μόδα και ένας τρόπος να εκφράσετε τον καλλιτέχνη μέσα σας;

Η μόδα ακολούθησε την έφεση μου στην ζωγραφική, καταλύτης για να μην αφήσω την ζωγραφική υπήρξε ο ζωγράφος Μόραλης ο οποίος όταν είδε μια έκθεση μου με παρότρυνε να μην σταματήσω. Τα σχέδια που έκανα σε υφάσματα υπαγόρευαν και τα σχεδιασμό των ρούχων μου.

Τι είναι κομψότητα;

Η λέξη κομψότητα προέρχεται από το αρχαίο ρήμα κομέω που σημαίνει περιποιούμαι.  Η κομψότητα είναι ένας αέρας μια αύρα που έχει ένας άνθρωπος που μπορεί να περάσει δίπλα μας και να δυσκολευτούμε να καταλάβουμε γιατί μας επηρέασε, είναι το σωστό ντύσιμο που δεν έχει καμία σχέση με τον σωματότυπο, είναι το χτένισμα, η απουσία υπερβολής που τονίζει τον χαρακτήρα.

Πολλοί άνθρωποι επιλέγουν μαύρα ρούχα, είναι ένας ασφαλής τρόπος ντυσίματος;

Το μαύρο ρούχο έχει ένα καλό ότι μπορεί να φοριέται συνέχεια και να μην δείχνει πολυφορεμένο, μειώνει την υποχρέωση για μεγάλη γκαρταρόμπα και λεπταίνει μειώνει τον όγκο του σώματος, έχει καθιερωθεί παγκόσμια « το μικρό μαύρο φόρεμα» που είπε κάποτε η Σανέλ.

Η Ελλάδα στηρίζει τους δημιουργούς μόδας;

Η Ελλάδα έχει στηρίξει την  ελληνική μόδα η πολιτεία ποτέ μόνο υποσχέσεις έδινε γι’αυτό και η ελληνική «βιομηχανία μόδας» ενώ ήταν σε ανοδική πορεία και ήταν 12η χώρα σε εξαγωγές ρούχων δεν απέκτησε ποτέ brand name  ούτε υπήρχε η επισήμανση made in Greece στα ρούχα, δεν είχε ελληνικό ντιζάιν και η χαριστική βολή ήρθε με το κλείσιμο των κλωστουφαντουργίων  σε όλη την Ελλάδα.

Αξιολογώντας το επαγγελματικό σας ταξίδι ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι σταθμοί; υπάρχει ακόμη μέσα σας η σπίθα της δημιουργίας;

Το 1961 ίδρυσα την διαφημιστική εταιρεία Spectra και συνεργάστηκα με μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. Το 1965 σε ηλικία 28 ετών δημιουργώ την πρώτη συλλογή και σε συνεργασία με τον Ντίμη Κρίτσα συμμετέχουμε στο Α Φεστιβάλ Μεσογειακής μόδας, στη συνέχεια οργανώνουμε επίδειξη μόδας στη Νέα Υόρκη με συλλογή που αγοράζει ο οίκος Elizabeth Arden. Το 1966 αρχίζει η ραγδαία εξέλιξη μου κατακτώντας τη μία αγορά πίσω από την άλλη μέσω αδειούχων κατασκευαστών απ’όλο τον κόσμο ( περισσότερα από 2500 καταστήματα με διαθέτουν σε 30 χώρες). To 1974 εγκαινιάζω το εργοστάσιο παραγωγής ετοίμων ενδυμάτων  Tseklenis στο Μαρκόπουλο. Το 1976 αρρωσταίνω , οι τράπεζες παύουν να με στηρίζουν και το 1977 φεύγω από την Ελλάδα κλείνοντας τις επιχειρήσεις μου.

Το 1979 μετά από πρόσκληση του Γιάννη Γεωργακά  ( ιδρυτή και ιδιοκτήτη του Μινιόν)επιστρέφω στην Ελλάδα και ιδρύουμε  νέα εταιρεία   η οποία  αναβιώνει την παρουσία  ειδών Τσεκλένης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το 1991 όταν η ελληνική κλωστουφαντουργία έχει αρχίσει να κλείνει  αποσύρομαι από την μόδα και αρχίζω να ασχολούμαι με την αρχιτεκτονική εσωτερικού χώρου, την μορφολογία του εσωτερικού χώρου , κάνω αρχιτεκτονικά προσχέδια, συνεργάζομαι με αρχιτέκτονες για την δημιουργία ανακαίνιση ξενοδοχείων και ανάπλαση παλαιών κατοικιών, το σχεδιασμό της εξωτερικής και εσωτερικής εμφάνισης των μέσων μαζικής μεταφοράς ( τρόλευ, τρένων, λεωφορείων, αεροσκαφών)

Το 2018 ολοκληρώθηκε η πιο πρόσφατη εργασία μου  με τον σχεδιασμό και την επιμέλεια εσωτερικού χώρου πέντε κατοικιών σε ξενοδοχειακό συγκρότημα στην Ρόδο.

Η σπίθα της δημιουργίας είναι άσβηστη.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.